• Visie
  • Organisatie
  • Zorg voor kinderen
  • Team
  • Inschrijving en doorstroming
  • Ons onderwijs
  • Groepen
  • Passend onderwijs
  • Beleid en protocollen
  • Schooltijden en vakanties
  • SCOPS
  • Plusgroepen
  • Leerlingenraad
  • Inloggen leerlingen
  • Hele dagopvang
  • Peuteropvang
  • Buitenschoolse opvang
  • Beleid en protocollen
  • Ouderbetrokkenheid
  • Inspraak ouders
  • Informatie en communicatie
  • Gebedsgroep
  • Downloads
  • Vakanties
  • Groep 8 - VO
  • Agenda
  • Fotoalbum

Ons onderwijs

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs, de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben maar ook de kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Alle kinderen komen tot hun recht en krijgen de zorg en aandacht die zij nodig hebben. Wij gaan uit van de mogelijkheden van de leerlingen.
Al onze leerlingen hebben een unieke persoonlijkheid en verschillende behoeften en talenten om te spelen en te leren.

In ons onderwijs werken we met een leerstofjaarklassensysteem. Dit wil zeggen dat de leerlingen zijn ingedeeld in leeftijdsgroepen. Binnen de groepen wordt gewerkt met behulp van didactische groepsplannen om de leerlingen onderwijs op maat te bieden. In elke groep zijn drie arrangementen: het basisarrangement, het intensieve arrangement en het verdiept arrangement. Er wordt zo in iedere groep gewerkt op drie niveaus.
Voor leerlingen die bovenop het verdiept arrangement nog meer uitdaging nodig hebben is er de plusklas. Hier worden de leerlingen uitgedaagd om op hun eigen denk- en werkniveau zich verder te ontwikkelen en te leren ‘leren’.

                                                                 

Klaar voor de toekomst


Uiteraard moeten wij oog hebben voor de maatschappelijke ontwikkelingen. We leven in een maatschappij die snel veranderd en wij moeten ons onszelf steeds blijven afvragen hoe wij onze leerlingen hier het best op kunnen voorbereiden. Vroeger bestond het onderwijs vooral uit kennisoverdracht. Tegenwoordig is kennis altijd en overal beschikbaar. Het gaat erom hoe we kinderen hiermee op een goede en eigentijdse manier mee aan de slag laten gaan. We krijgen daarbij te maken met nieuwe vaardigheden zoals het vinden van informatie, het vergelijken van bronnen en een bron kunnen inschatten op betrouwbaarheid.
Naast taal en rekenen en de kernvakken, zijn de competenties samenwerken, creativiteit, ict geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale vaardigheden van belang. Tevens werken we aan een betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding en zelfsturing van de leerlingen.

 

Pedagogisch klimaat


Een goed pedagogisch klimaat is de basis van waaruit we werken. Wij bieden onze leerlingen rust en structuur waardoor er een rustige en prettige sfeer in de school is. Wij zijn een kanjerschool. In iedere groep wordt de werkwijze vanuit de kanjertraining toegepast. Hiermee zorgen wij voor een goed pedagogisch klimaat en richten we ons op het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van onze kinderen.
Kinderen gaan graag naar een school waar ze zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten voor sociale situaties. Zo leren ze:

  • Jezelf presenteren;
  • Iets aardigs zeggen;
  • Met gevoelens van jezelf en anderen omgaan;
  • Complimenten geven en ontvangen;
  • Ja en nee durven zeggen;
  • Je mening durven geven;
  • Een ander vertrouwen en te vertrouwen zijn;
  • Samenwerken;
  • Vriendschappen onderhouden.

De basis van de kanjertraining is ‘We vertrouwen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand doet zielig’.

Continu verbeteren


We werken doelgericht zodat kinderen trots kunnen zijn op eigen en elkaars prestaties op alle ontwikkelgebieden, ieder naar zijn eigen kunnen. We werken in de groepen met databorden. Hierbij staan de missie van de groep, de groepsregels en de doelen van de groep centraal. De leerlingen en leerkracht zijn eigenaar van de inhoud van het databord. Leerlingen hebben zelf een eigen leerlingportfolio waarin persoonlijke doelen centraal staan.  Kinderen gaan zelf op zoek naar hun doelen en gaan na hoe zij hun doelen kunnen bereiken.
Op deze manier werken we aan eigenaarschap van het leerproces. Ook ouders spelen een rol in dit proces.

 

Teach like a champion


Wij werken op school met technieken van ‘Teach like a champion’.  De technieken zijn erop gericht de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten en daardoor de prestaties te verhogen.  Ook zijn de technieken erop gericht een sterke klascultuur te creëren.

Kindcentrum Prins Constantijn

onderwijs

opvang

informatie voor ouders

nieuws

contact

Privacyverklaring

Neem contact met ons op

Bezoek- en postadres

Walmolen 2

3352 AN  Papendrecht

Routeplanner

 

Telefoon

078-6154954 (basisschool)

078-3032886 (peuterspeelzaal, bso en tso)


Emailadres

directie@prinsconstantijn.nl

b.bollaart@wasko.nl

Copyright 2025 - Kindcentrum Prins Constantijn
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Design by Impuls Publiciteit